Architects:Pelli Clarke Pelli Architects
Location: Philadelphia, PA, United States
Senior Design Principals: Cesar Pelli FAIA, Fred Clarke FAIA
Principal in Charge: Mark Shoemaker AIA
Area: 65000 m2
Project Year: 2015
Photographs: Jeff Goldberg/Esto
طراحی دکوراسیون داخلی و معماری مرکز بورگر توسط PCPA، ضمیمهای پویا به پردیس اصلی بیمارستان CHOP در غرب فیلاذلفیا است. این ساختمان 12 طبقه که 6 بخش دارد، متشکل از اشکال انباشته و مواج با مجموعه رنگهای اصلی است که شرایط دلگشا و تعاملی برای درمان کودکان و خانوادهی آنها ایجاد میکند.
وجود طبقات با امکان گشت و گذار آسان، وجود مکانهایی با نمایشگرهای "صبر کن، بازی کن، یادبگیر" برای ایجاد سرگرمی و یک باغ روی پشت بام برای توانبخشی و بازی کردن از ویژگیهایی بود که استرس معمول در فضای بیمارستانی را در این مکان کاهش میداد.
مطلب مرتبط: تحلیل دکوراسیون داخلی بیمارستان ام.ای.دی.آی در سئول کره جنوبی
میدان عمومی سه هکتاری فضایی باز برای بازسازی ایمن، تجمعات خانوادگی و لژهای کوچک برای استراحت در اختیار قرار میداد؛ باغهای دارویی هم به منظور استفادهی درمانی ایجاد شده بودند. زیر این فضای عمومی، یک پارکینگ 5 طبقه قرار داشت.
طراحی دکوراسیون داخلی سالن انتظار بسیار جادار و نورگیر بوده و با داشتن یک سراشیبی منحنی، کودکان را ترغیب میکرد تا با بالارفتن زیگ زاگی از آن به طبقه دوم رسیده و از آن بالا نظاره گر فعالیتهای زیر پایشان باشند. این سراشیبی به یک پل متصل میشود که سالن انتظار را به پردیس شمالی در آن سوی خیابان متصل میکند.
یال اصلی از یک سو که به بخش اصلاح شدهی "محلهی مراقبت" بالینی اتصال دارد، شکل مستطیلی داشته و طرف دیگر منحنی شکل بوده و راهروهای جذابی ایجاد میکند. یال شش طبقهای در طبقه چهارم خود یک باشگاه داشته و در طبقه آخر هم باغ سقفی قرار دارد. یک آسانسور بیضی شکل بیماران و خانوادهها را بخش پرانرژی خوشامدگویی در هر طبقه انتقال میدهد.
همان رنگهای روشنی که دیوار جداساز بیرونی را پوشش میدهند، برای طراحی دکوراسیون داخلی راهروهای درونی، اتاقهای انتظار، اتاق بیماران و پارکینگها هم استفاده شدهاند. این رنگها همچنین برای گشت و گذار هم استفاده شده و نشان دهندهی طبقات و بخشهای مختلف هستند. تصاویر بزگ مقیاسی از کودکان در حال حرکت، فضاهای عمومی را روح میبخشد و به عنوان یک عامل ایجاد روحیه و تجدید قوای مثبت عمل میکند.
این اولین مرحله از مرکز بورگر است. مرحلهی دوم این مرکز را به 16 طبقه گسترش میدهد. معماری و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان قابلیت انطباق با تغییرات در انجام خدمات درمانی را داشته و میتوان آن را به دفتر مرکز تحقیقات یا بخش بستری تغییر کاربری داد.
تهیه و تنظیم: تحریریه گروه معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت
استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و درج لینک مجاز می باشد.
معمار: شرکت Switchup
مکان: تل آویو
مساحت: 1620 مترمربع
سال انجام پروژه: 2022
"آرت لیست" یک شرکت فناوری است که با ارائه یک مجوز بی نظیر به تولید کنندگان محتوا روشی کارآمد برای مدیریت خدمات اشتراک ارائه می دهد. "آرت لیست" یک استارت آپ پرمشغله با مشتریان بزرگ است، بنابراین برای شرکت طراحی دکوراسیون داخلی این پروژه مهم بود که دفتری ایجاد کند که کار، کارایی و همکاری را در اولویت قرار دهد و در عین حال خلاقیت را جشن بگیرد.
فضای دکوراسیون اداری "آرت لیست" از نظر طراحی مدرن است و از مینیمالیسمِ اسکاندیناوی وام گرفته است تا محیطی تمیز و بدون حواس پرتی برای کارمندان ایجاد کند.
در حالی که دفتر "آرت لیست" اساساً یک محیط تمیز و متمرکز بر کار است که مملو از ایستگاههای کاری و فضاهای مشارکتی است، گوشه هایی برای کارمندان وجود دارد که میتوانند در آنجا از فشار کار خارج شوند و استراحت کنند. یکی از این فضاهای کوچک، این سالن در طبقه بالایی است، با تیرهای چوبی با رنگ بژ گرم و کفپوش چوبی طبیعی. این گوشه اتاق زیر شیروانی تمیز و با نور ملایم حس ذِن را القا می کند.
طراحی دکوراسیون داخلی تمامی فضاهای کاری در محیط اداری "آرت لیست" باز و مطبوع است. در حالی که بیشتر فضا به طور موثر برای ایستگاه های کاری استفاده می شود، ایجاد حس کار گروهی در هر منطقه مهم است. این دکوراسیون اداری با فضای کاریِ باز دارای میزهایی در پایین و در طبقه بالایی است، با حداقل خطوط جداکننده در میان، برای ایجاد حس کار اشتراکی حتی زمانی که کارمندان در طبقات مختلف هستند.
در قسمت آشپزخانه و استراحت، صندلیهای عمومی به سبک کافه تریا با سقفهای بلند ساختمان و شاخ و برگ سبز گیاهان همراه شده است. یخچالهای دوتایی، یک جزیره/بار بلند و چراغهای کم ارتفاع، فضایی دنج را علیرغم ارتفاع بلند سقف ایجاد میکنند. رنگهای تمیز و گرم بژ و رنگهای چوبی با دیوار آجری رنگآمیزی شده به سبک روستیک همراه شدهاند تا به فضا انسجامی دلنشین بدهد.
در مجاورت آشپزخانه یک سن و آلات موسیقی راه اندازی شده است که آماده و منتظر میکروفون های باز اداری، جلسات ناهار، و کنسرت های مهمانی تعطیلات است. فضاهای ارائه، مدولار و باز هستند و همکاری به عنوان یک اصل کلیدی در طراحی دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شده. صندلیها دارای سبک یکسانی هستند، اما دارای رنگهای هم خانواده کرم، برنزه و سفید هستند تا قسمتهای مختلف دفتر را به رنگهای خنثی نقاشی کنند.
مطلب مرتبط: دفتر فروش زرد رنگ پیش ساخته در سایت پروژه ساختمانی
تهیه و تنظیم: تحریریه گروه معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت
کپی از مطالب تنها با درج لینک سایت شاه توت مجاز میباشد.
Architects: Ryuichi Sasaki / Sasaki Architecture , Rieko Okumura/Atelier O
Location: 2 Chome-3-12 Taitō, Taitō-ku, Tōkyō-to 110-0016, Japan
Design Team: Ryuichi Sasaki, Rieko Okumura, Gen Sakaguchi, Michal Rogozinski
Client: BEISHU
Area: 80.7 sqm
Project Year: 2015
Photographs: Takumi Ota
گالری بیشو در منطقه ی تایتو در توکیو واقع شده است، جایی که در هر گوشه از خیابان های آن هنر های تجسمی سنتی باقی مانده است.
بیشو یک برند معتبر از عروسک های سنتی هینا (عروسک های دخترانه از دوران کلاسیک) است. شهرت این برند توسط هارا بیشو، یک عروسک ساز، بدست آمده بود، او در نهایت اولین و تنها جایزه ی عنوان ملی فرهنگی در صنعت را دریافت کرد.
هدف این پروژه طراحی دکوراسیون داخلی یک فضای چند منظوره به عنوان ورودی، گالری و اتاق نمایش در طبقه ی اول ساختمان 40 ساله ی بیشو بود.
دو منطقه ی متفاوت در فضا وجود دارند. یکی از آنها در مقابل ورودی و گالری قرار دارد که دارای یک سقف بلند 3.8 متری است. مبلمان آن به منظور تضمین انعطاف پذیری به آسانی قابل جا به جایی است. چراغ آویزها عروسک ها را از نزدیک روشن می کنند و سایه های چشمگیری ایجاد می کنند.
در طراحی دکوراسیون داخلی پشت گالری، در منطقه ی اتاق نمایش نمادین، قفسه های آهنی در سطوح تکیه گاه شناور هستند. هر مجموعه از عروسک ها در جهان کوچک خود، مانند اماکی-مونو (کتیبه های تصویری) جایی که هر صحنه بین ابرهای طلایی تصویر شده اند. هر صفحه از قفسه ها مانند یک ابر تغییر مکان جانبی می دهد و به عنوان یک سکو برای در برگرفتن داستان فردی عروسک ها عمل می کند.
به منظور برانگیختن حس وزن دار بودن و در عین حال کنترل انعطاف پذیری، ضخامت به طور مجزا با محاسبه تنظیم شد. دیوار پشتی از یک نور غیر مستقیم نسبتاً شدید روشن می شود، که فضا را به یک ابر براق با تناقض های ملایم در سایه ها تبدیل می کند. قفسه های آهنی صاف و صورت های دوست داشتنی عروسک ها در یک هماهنگی رویایی قرار دارند.
به طور کلی، دو منطقه طراحی دکوراسیون داخلی به طور یکپارچه با مناظر کوچک شناور به یکدیگر مرتبط اند. تضاد در سایه ها که توسط انواع مختلف روشنایی ها ایجاد شده اند عمق را اضافه می کنند. تیغه های نرم آفتاب روی نمای ساختمان افتاده اند، که یک تفسیر مجدد ار الگوی ابری سنتی ایجاد کرده اند، و یک فضای کلی را در بر می گیرد.
تهیه و تنظیم: تحریریه گروه معماری و دکوراسیون داخلی شاه توت
استفاده از مطالب سایت تنها با ذکر منبع و درج لینک مجاز می باشد.
در مطالب قبل اشاره کردیم که ساده گرایی یا ساده پسندی یا مینیمالیسم (به انگلیسی: Minimalism) یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی و یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است. ساده گرایی را می توان زاییده هنرمندان روس دوره پس از انقلاب اکتبر روسیه دانست که ساختارگرا بودند و به خلاصه نمایی و اشکال هندسی گرایش داشتند. مانند مالویچ با اثر «سفید روی سفید» تجربیات هنرمندان روسیه در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بر هنرمندان اروپا و امریکا مانند مجموعه تابلوهای تماماً سفید رابرت راشنبرگ جوان و کارهای تک رنگ ایو کلین، و سری آکروم پیرو مانتزونی اثر گذاشت و به نوع دیگری بر کارهای مین کاری روی مس رابرت ریمن و آثار اگنس مارتین که ترکیب شیارهای نامحسوس روی زمینه تک رنگ بود، تاثیر گذاشت.
ساده گرایی در شکل های مختلفی از طراحی و هنر، به ویژه در هنرهای تجسمی ، موسیقی و طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود. ساده گرایی پس از جنگ جهانی دوم، در هنر غرب به وجود آمد و بیشتر از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی آمریکایی در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، گسترش پیدا کرد. ساده گرایان بر این باورند که با زدودن حضور فریبنده ترکیب بندی و کاربرد موارد ساده و اغلب صنعتی که به شکلی هندسی و بسیار ساده شده قرار گرفته باشند، می توان به کیفیت ناب رنگ، فرم، فضا و ماده دست یافت. از هنرمندان این سبک می توان به دیوید اسمیت، دونالد جاد، ارنست تروا، سول لویت، کارل آندره، دن فلاوین، رابرت رایمن، رونالد بلادن و ریچارد سِرا اشاره کرد.
آثار هنرمندان مینیمالیست گاه کاملاً تصادفی پدید می آمد و گاه زاده شکل های هندسی ساده و مکرر بود. ساده گرایی نمونه ای از ایجاز و سادگی را در خود دارد و بیانگر سخن رابرت براونینگ است: Less is more (کمتر غنی تر است).
ویژگی های سبک طراحی دکوراسیون داخلی مینیمالیسم
این سبک دکوراسیون داخلی نهایت صحت و دقت است و هیچ چیزی بیش از حد و زیادی نیست ، بدون زمینه ای گزاف و مجلل.همین طور که از اسم این استایل مشخص است، تاکید این سبک بر سادگی و بی آایشی است. رنگ های مورد استفاده در این سبک ممکن است خیلی تیره و خسته کننده یا روشن باشند، یا در برخی موارد ممکن است از رنگ های درخشان و نمایشی استفاده شود. اجزا و وسایل مورد استفاده در یک مکان با طراحی دکوراسیون داخلی مینیمالیست همین طور با اشکال هندسی مثل مربع، مستطیل و دایره می باشند، اما سطوح و ظواهر همه چیز صاف و ساده ، بدون جزئیات و بی آلایش است.