مینیمالیسم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک

مینیمالیسم را در نظر بگیرید

توجه به رعایت اصل سادگی در طراحی دکوراسیون داخلی احتمالا برایتان موضوع جدیدی نیست و با وجود آنکه ممکن است به آن علاقه نداشته باشید، اما کمک بسیار بزرگی به سر و سامان دادن فصاهای کوچک به خصوص در آشپزخانه ها خواهد کرد. سادگی در دکوراسیون به این معنی است که نمی توانید مانند کسانی که دارای فضاهای بزرگ هستند، از وسایل و لوازم زیادی استفاده کنید. بنابراین بهترین راهی که می توانید از طریق آن نسبت به کارآمد بودن فضای کوچک پخت و پز آشپزخانه مطمئن شوید، این است که فقط چیزهایی که واقعا مورد نیازتان است را در آشپزخانه نگهداری نمایید.طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

بهترین طراحی دکوراسیون داخلی برای آشپزخانه کوچک

قبل از هر چیز تمام وسایلتان در آشپزخانه کنار یکدیگر قرار دهید. بعد هر کدام از آنها را در یکی از انواع دسته بندی های سه گانه قرار دهید: وسایلی که به طور متداول از آنها استفاده می کنید، وسایلی که گاهی از اوقات به دردتان می خوردند، وسایلی که به ندرت آنها را به کار می برید و یا بلا استفاده هستند. سعی کنید چیزهایی که به ندرت مورد کاربری قرار می دهید یا بدون استفاده هستند را به دیگران ببخشید یا آنها را مورد بازیافت قرار دهید. سپس، تمام تلاشتان را بکنید تا فضایی خارج از آشپزخانه برای نگهداری از وسایلی که گاهی اوقات به کار می برید، پیدا کنید. در نتیجه مطمئن خواهید شد که فضای اصلی آشپزخانه تنها به نگهداری از وسایلی اختصاص دارد که به طور روزانه از آنها استفاده می کنید.

بهتر است چنین روندی را هر چند وقت یک بار انجام دهید و هر از گاهی به عنوان یکی از وظایفی که در مرتب کردن خانه انجام می دهید به این مورد هم توجه نمایید. اغلب ما تمایل داریم که به مرور زمان، بسیاری از وسایلی که گاهی هیچ وقت از آنها استفاده نمی کنیم را گرد خود جمع آوری کنیم. به همین دلیل است که بعد از مدتی احساس خواهید کرد که فضای کابینت های آشپزخانه پر از وسایل بلااستفاده شده است. به همین دلیل با طبقه بندی وسایل مورد نیازتان و تصفیه موارد غیر ضروری می توانید فضای کوچک آشپزخانه را همیشه در بهترین شرایط نگاه دارید.

سبک دکوراسیون مینیمال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


ابتدا به تعریف واژه مینیمال یا مینی مال پرداخته و به سوال مینیمال یعنی چه پاسخ می‌دهیم. کلمه مینیمال واژه‌ای لاتین است. minimal در لغت به معنی حداقل است. اصطلاح مینیمالیست نیز با توجه به محل کاربرد آن به معنی حداقلی و استفاده بردن از حداقل‌ها است. به همین منظور مینیمالیست‌ها به ساده بودن و ساده گرایی شهرت دارند. در هنر نیز مینیمالیسم یک سبک بوده و هنرمند طرح اثر خود را با ساده‌ترین و حداقلی‌ترین ویژگی‌ها و جزییات خلق می‌کند.

پس می‌توان گفت ساده گرایی همان مینیمالیسم بوده و در صنعت دکوراسیون نیز به ساده‌تر کردن فضا و محیط و استفاده حداقلی از لوازم در هر بخش سبک مینیمال گفته می‌شود. سبکی که یکی از معروف‌ترین سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود.



با توجه به تعریف مینیمال اکنون به روشنی می‌توانیم مواردی هم چون ایده‌های یک دکوراسیون مینیمال، طراحی و پیاده سازی آن و در انتها تغییر سبک خانه‌های مرسوم به سبک طراحی دکوراسیون داخلی مینیمال را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهیم.

در ابتدا به سراغ ایده‌های مینی مالیستی در خانه می‌رویم. اتاق‌ها شامل اتاق خواب، اتاق کار، اتاق کودک و اتاق پذیرایی (نشیمن) آشپزخانه، لابی‌ها، دفاتر اداری و حتی دکوراسیون‌های تجاری مانند فروشگاه‌های پوشاک و … در لیست بررسی ایده‌های مینیمال مطالب بعدی ما قرار دارند.

تفاوت دو سبک طراحی داخلی مدرن و معاصر

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

به طور کلی کلمه ی "مدرن" یک واژه گسترده است که در زمینه دکوراسیون معمولا به یک خانه که با خطوط صاف و منظم، پالت رنگی ساده و موادی مانند استیل و شیشه طراحی شده است گفنه می‌شود. در دکوراسیون مدرن حس سادگی در همه المان‌های منزل از جمله مبلمان مشاهده می‌شود. صاف، صیقلی، براق و شفاف از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سبک طراحی دکوراسیون داخلی مدرن شاهد آن هستیم.


همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، یکی از ویژگی‌های مهم در دکوراسیون مدرن، استفاده از اشکال هندسی واضح مانند دایره‌ها و چهارگوش‌ها است. اشکال هندسی گوشه‌دار که نشان‌دهنده سرسخت بودن دنیای مدرن است، و اشکال منحنی نیز احساس حرکت و پویایی زندگی مدرن را نمایش می‌دهند. ترکیب این دو با هم تصویری واضح و شفاف از مفهوم مدرنیته را رو بروی شما قرار می‌دهد. همچنین آثار نقاشی ابستره و مجسمه‌هایی با مفاهیم انتزاعی در این نوع سبک دکور خانه جایگاه ویژه‌ای دارند.
سبک طراحی دکوراسیون داخلی امروزی

سبک های دکوراسیون مدرن و امروزی دو نوع سبک متفاوت هستند که اغلب جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما این دو سبک متفاوت از یکدیگر هستند. تفاوت اصلی این دو سبک در این است که سبک مدرن تفسیری از طراحی است که در قرن بیستم شروع شده است. از طرفی سبک امروزی یا معاصر انعطاف‌پذیری بالایی داشته و پایبندی چندانی به سبک خاصی ندارد. برای مثال در سبک امروزی ممکن است شاهد خطوط خمیده در طراحی باشیم، در حالی که در سبک مدرن این اتفاق رخ نمی‌دهد.


به علاوه در طراحی دکوراسیون داخلی امروزی راحتی و خودمانی بودن فضا بسیار اهمیت دارد. برخلاف سبک دکوراسیون مدرن که فضایی به مراتب رسمی‌تر را بوجود می‌آورد، فضای دکوراسیون امروزی (معاصر) احساس صمیمیت بیشتری را به بیننده انتقال می‌دهد. در اصل می‌توان گفت که ما در هر دوره‌ای که باشیم، سلیقه جمعی آن دوره از تاریخ، سبک دکوراسیون امروزی یا معاصر آن دوره را تعریف می‌کند.


مطلب پیشنهادی: طراحی دکوراسیون منزل مدرن در سعادت آباد تهران